Vanliga frågor

Vanliga frågor rörande hyreslägenheter

Hur ansöker jag om en hyreslägenhet?

Vi vill att det ska vara enkelt att få en bostad hos Åkerbär. Därför har vi ingen bostadskö utan du som sökande anmäler intresse för de lägenheter som vi löpande lägger ut via hemsidan under fliken ”Lediga lägenheter”. Däremot har du som redan bor hos oss förtur på lediga lägenheter.

Om du klarar kraven i vår uthyrningspolicy, (se fråga ”Vilka krav finns det för att hyra en lägenhet?”), kan du i regel räkna med att kunna flytta in inom 1 till 3 månader.

Vi tar inte emot ansökningar via telefon.

Vilka krav finns det för att hyra en lägenhet?
  • Sökande måste ha fyllt 18 år
  • Sökande får ej ha betalningsanmärkningar. Vi gör en kreditkontroll innan kontraktsskrivning.
  • Sökande skall inneha en fast/tillsvidareanställning (inkomst av tjänst) För pensionärer gäller ej detta krav.
  • Lägenheten upplåtes som bostad till hyresgästen och denne skall vara folkbokförd i lägenheten.
  • För att hyra hos oss ska du inte ha misskött din relation med Åkerbär eller andra hyresvärdar. Referenser tas vid behov.
  • Du ska inneha hemförsäkring under den tid du bor hos oss.
Vad ingår i hyran?

Vatten, värme, trappstädning, snöskottning, sophämtning och förråd ingår i hyran hos oss. Du som hyresgäst har ett eget elavtal och tecknar tv eller internetavtal om sådant önskas.

Vad händer om jag behöver säga upp mitt hyreskontrakt?

Önskar du säga upp din lägenhet så har du en uppsägningstid på 3 månader från kommande månadsskifte. Säger du upp din lägenhet den 3 september blir avflyttning med andra ord den sista december. Kontakta oss via e-post på info@akerbar.se så handlägger vi din uppsägning.

Kan jag göra ändringar i lägenheten?

Även om Åkerbär ansvarar för det inre underhållet i lägenheten hindrar det inte att du på egen bekostnad målar och tapetserar i din lägenhet. Innan eventuellt arbete planeras/påbörjas ska Åkerbär alltid kontaktas för ett skriftligt godkännande. Arbetet måste utföras fackmannamässigt. Målade ytor ska vara målade och väggar med tapet ska vara tapetserade. Har du använt felaktigt material eller utfört jobbet slarvigt blir du ersättningsskyldig när du flyttar.

Det är däremot totalt förbjudet att montera krokar, tvålhållare etc i badrummet. Inga borrhål i väggar får således göras.

Finns det parkeringsmöjligheter?

Samtliga hyresgäster erbjuds parkering utanför sin bostad. Beroende vars du bor kan vi erbjuda parkering med motorvärmarplats, carport eller varmgarage.

Information om parkeringsplatser, kostnader och hur man ansöker om en plats.
Parkering med motorvärmarplats kostar 280:- / mån, Elström tillkommer.
Carport med motorvärmare 420:- / mån. Elström tillkommer.
Varmgarage 595:- / mån.

Hur hanteras underhåll och reparationer?

Felanmälan på skador och fel gör du via formuläret på hemsidan via Felanmälan

Önskemål på underhåll eller beställning av utrustning/tillval gör du via e-post till info@akerbar.se

Kan jag beställa utrustning eller tillval till min lägenhet?

Ja, utrustning så som diskmaskin, tvättmaskin, induktionsspis eller tillval som inglasad balkong, duschväggar eller specifika renoveringar går att göra innan eller medans du bor i lägenheten. Kostnaden läggs på hyran och bekostas över tid av dig som hyresgäst enligt överenskommelse med oss.

Vanliga frågor rörande affärslokaler

Hur ansöker jag om en affärslokal?

Lediga affärslokaler publiceras här på hemsidan via ”Lediga affärslokaler”. Du anmäler ditt intresse genom att fylla i formuläret så återkommer vi till dig.

Vilka typer av affärslokaler finns tillgängliga?

Vi erbjuder både affärslokaler för butik, restaurang och hantverk. Vi erbjuder även kontor och lagerutrymmen.

Vad ingår i hyran för en affärslokal?

Vatten, värme och snöskottning ingår i hyran hos oss. Du som hyresgäst har ett eget elavtal, bekostar sophämtning och tecknar eget internetavtal om sådant önskas.

Hur långa är hyreskontrakten för affärslokaler?

Kontraktslängd är vanligtvis mellan 9-36 månader. Kontraktslängden styrs delvis på hur omfattande anpassningar vi behöver göra för din verksamhet. Är det inga anpassningar alls så kan i vissa fall kortare kontrakt accepteras.

Vilka krav finns det för att hyra en affärslokal?

Vi gör en bedömning av personen bakom företaget, vilken verksamhet som skall drivas och om den passar mot våra andra hyresgäster. Vi verkar för att Älvsbyn ska ha ett brett utbud av verksamheter, dock inte konkurrera mot befintliga hyresgäster till oss.

Finns det parkeringsplatser för kunder och personal?

Ja, vi har bra med parkeringsmöjligheter på samtliga av våra fastigheter för kunder. För personal kan vi erbjuda motorvärmarplats, carport eller varmgarage.

Kan jag göra ombyggnader i lokalen?

Ja självklart, att anpassa lokalen för er verksamhet är viktigt för ett lyckat resultat. Vi ser gärna att vi är med i planeringen då ett skriftligt godkännande av oss behövs innan en ombyggnation kan påbörjas.

Upplåsning av lägenhet

Om du behöver hjälp att låsa upp din lägenhet så ska du kontakta oss på telefonnummer 0929-121 00. Om en fastighetsskötare måste komma och låsa upp din lägenhet åt dig på kvällar efter 16.00, och helgdagar så tar vi ut en avgift på 1 000 kronor för detta.